Programy partnerskie są formą współpracy między firmami sprzedającymi swoje usługi lub towary(w internecie) a partnerami, czyli osobami które w zamian za prowizję reklamują (lub promują w inny sposób) usługi i towary tych sprzedawców. Programy partnerskie działają, więc na zasadzie franchisingu. Biorąc udział w programie partnerskim stajemy się pośrednikiem w sprzedaży towarów i usług naszych partnerów. Mówiąc o programach partnerskich możemy wyróżnić trzy podmioty:
Sprzedawca to firma, której zależy na tym aby sprzedać jak największą liczbę swoich towarów i usług. W tym celu prowadzi własny program partnerski. Sprzedawca korzysta z pomocy pośredników, czyli zwerbowanych do programu partnerskiego partnerów, którym w zamian za znalezienie klientów wypłaca określoną prowizję lub wynagrodzenie.
Partner to firma bądź osoba, która zapisała się do programu partnerskiego jaki oferuje sprzedawca. Jego zadaniem jest reklama i promocja towarów i usług sprzedawcy czyli podmiotu prowadzącego program partnerski. Jeśli za jego pośrednictwem sprzedawca sprzeda klientowi towar, to on jako partner otrzyma z tego tytułu prowizję.
Klient to osoba, która kupiła towar sprzedawcy za pośrednictwem partnera.
Klient nie zawsze musi zakupić towar sprzedawcy, aby partner otrzymał prowizję. Część programów partnerskich (czyt. sprzedawców) "płaci" partnerowi za samo skierowanie potencjalnego klienta na stronę sprzedawcy(klikając w reklamę umieszczoną na stronie partnera). Jeszcze inne programy partnerskie "płacą" partnerom tylko za to, że będzie on reklamował na swojej stronie produkty sprzedawcy. Prowizje jakie sprzedawca oferuje partnerom mogą zostać ustalone w jeden z trzech poniższych sposobów:
view – sprzedawca płaci partnerowi za emisję reklam na stronie partnera. Wysokość prowizji ustalana jest zazwyczaj w oparciu o ilość wyświetleń reklamy, bądź czas emisji. Forma ta jest mało popularna z powodu licznych nadużyć partnerów. Obecnie stosują ją tylko firmy, które zajmują się sprzedażą usług reklamowych. Sprzedawcy płacą partnerom za emisję reklam swoich klientów. Zleceniodawcą jest w tym przypadku klient sprzedawcy, który zleca wykonanie reklamy. Sprzedawca oferuje emisję reklam w wielu serwisach swoich partnerów. Partnerzy natomiast emitują reklamy w swoich serwisach i otrzymują wynagrodzenie od sprzedawców.
click – sprzedawca płaci partnerowi za liczbę osób jaką partner skieruje na stronę sprzedawcy. De facto płaci za liczę osób, które klikną w reklamę na stronie partnera i zostaną przekierowani na stronę sprzedawcy. Tą formę stosuje wiele programów partnerskich zwanych kontekstowymi.
sale – sprzedawca płaci partnerowi prowizję za każdego klienta, który zostanie skierowany na jego stronę i dokona zakupu. Forma ta jest najbardziej popularna, gdyż jest najbardziej korzystna dla sprzedawców. Łatwo bowiem wzbudzić zainteresowanie, mając ciekawą reklamę na swojej stronie. Dużo trudniej jednak nakłonić do zakupu, a tylko od zakupów otrzymamy prowizję jako partnerzy.
Biorąc pod uwagę sposoby naliczania prowizji dla partnerów możemy podzielić programy partnerskie zasadniczo na dwie grupy:
Tradycyjne programy partnerskie płacące za pośrednictwo w sprzedaży ich towarów i usług.
Programy partnerskie kontekstowe, czyli płacące za liczbę przekierowań(kliknięć w reklamę) na stronę sprzedawcy.
Tradycyjne programy partnerskie mogą być źródłem dochodów zarówno dla firm, jak i osób prywatnych. Firm oferujących tego typu programy jest co najmniej kilkadziesiąt. Możemy promować m.in. księgarnie, usługi hostingowe, kredyty i konta bankowe, serwisy aukcyjne, serwisy ogłoszeniowe, sklepy internetowe, firmy bukmacherskie itd. Pamiętać należy również ich nasze pośrednictwo w sprzedaży ogranicza się tylko do tego, aby klient został skierowany na stronę sprzedawcy i tam dokonał zakupu. De facto sami nie uczestniczymy w sprzedaży towaru. To sprzedawca wysyła towar, świadczy usługę, otrzymuje zapłatę itd. My jako partnerzy oczekujemy tylko na otrzymanie prowizji za klienta, który dzięki nam zobaczył ofertę sprzedawcy i dokonał u niego zakupów.
Do najbardziej popularnych programów partnerskich typu "sale" należą:
Easymoney.pl – Program polega na promowaniu ofert kilkunastu banków zrzeszonych w easymoney dotyczących kont bankowych, kredytów, kart kredytowych, lokat i innych produktów bankowych. Za każde założone za naszym pośrednictwem konto bankowe, czy zaciągnięty kredyt otrzymujemy określone z góry wynagrodzenie, zgodne z tabelą prowizji. Jego zasada działania jest bardzo prosta. Wypełniamy formularz zgłoszeniowy na stronie easymoney.pl Po kliku dniach zostaniemy poinformowani o tym czy pomyślnie przeszliśmy weryfikację. Jeśli wszystko przebiegło bez przeszkód logujemy się do panelu partnera, wybieramy odpowiednie reklamy i umieszczamy je na swojej stronie. Każda osoba, która kliknie w reklamę zostanie przeniesiona na stronę sprzedawcy czyli money.pl Jeśli zdecyduje sie założyć konto lub zaciągnąć kredyt otrzymamy od easymoney stosowną prowizję(patrz tabela prowizyjna). Prowizje w easymoney.pl są wysokie. Przykładowo jeśli klient założy najprostsze konto bankowe inteligo, my jako partnerzy otrzymamy 50zł. Prowizje od kredytów natomiast ustalane są procentowo w stosunku do wysokości kredytu jaki otrzyma klient.
Bankier.pl Program portalu bankier.pl działa na identycznych zasadach jak opisany wyżej easymoney. Jest to doskonały program dla osób, które nie mają własnej strony internetowej, gdyż bankier.pl daje nam do wykorzystania gotową stroną promocyjną (taką jak tutaj ).
Programypartnerskie.com Program stworzony został przez firmę superhost. W początkowym etapie działalności firmy program miał na celu promocję usług hostingowych. Obecnie firma posiada już kilka własnych sklepów, dzięki czemu możemy promować takie produkty jak: hosting, serwery dedykowane, serwery radiowe, okulary, zabawki i wiele innych. Wszystkie zyski z promocji są sumowane w jednym panelu niezależnie od towaru jaki klient zakupi za naszym pośrednictwem(kliknie w baner na naszej stronie i dokona zakupu na stronie sklepu). Prowizje oscylują w granicach 5%-20% w zależności od rodzaju produktów.
Złote Myśli to internetowe wydawnictwo ebooków, a więc książek w formie elektronicznej. W programie partnerskim zatem otrzymujemy wynagrodzenie zależne od ilości ebooków jakie uda im się sprzedać dzięki naszej pomocy. Wydawnictwo bardzo ułatwia nam pracę, gdyż oferuje darmowe fragmenty ebooków, bardzo liczne materiały promocyjne i reklamowe. Prowizja jaką otrzymujemy zależna jest od ceny ebooka, ale zazwyczaj waha się ona w granicach 30% wartości ebooka. Tematyka ebooków wydawanych przez Złote Myśli jest bardzo różnorodna, choć przeważają ebooki o charakterze poradników.
Allegro.pl największy portal aukcyjny w Polsce. Płaci on swoim stronom partnerskim 10 złotych za każdą osobę, która zarejestruje się poprzez stronę partnera w serwisie allegro.pl Aby jednak otrzymać wynagrodzenie osoba ta musi dokonać pełnej aktywacji konta. Dodatkowo partner otrzymuje 30% wszystkich wpłat jakie zarejestrowana osoba wpłaci do allegro. Cytat za allegro.pl:”P
rogram Partnerski pozwala każdemu promować Allegro poprzez umieszczenie reklamy (bannera, panelu wyszukiwarki bądź odnośnika tekstowego) na swojej stronie WWW. Gdy odwiedzający Twoją stronę kliknie na banner lub skorzysta z wyszukiwarki, umieszczonej w panelu, a następnie zarejestruje się w Allegro, zostanie Twoim Poleconym. Otrzymasz 30% jego wpłat w ciągu roku od jego rejestracji, a także 10 zł po aktywacji jego konta!”
Drugą formą programów partnerskich są programy oferujące tzw. reklamy kontekstowe. W przeciwieństwie do opisanych wyżej programów naszym celem nie jest promocja towarów partnera i wychwalanie ich zalet. Jedynie co musimy zrobić to umieścić boksy reklamowe partnera w naszych serwisach. Wynagrodzenie otrzymujemy w zależności od liczby kliknięć w owe boksy przez osoby odwiedzające nasz serwis, a nie od wielkości zakupów dokonanych przez te osoby(patrz metoda prowizji: click). Najpopularniejszymi firmami oferującymi umieszczenie boksów reklamowych są wyszukiwarki:
google.pl/adsense,
adkontekst.wp.pl,
kontekst.onet.pl.
Zleceniodawca czyli reklamodawca płaci tym wyszukiwarkom za określoną liczbę odwiedzin jego strony(za przekierowanie osób na stronę reklamodawcy). Wyszukiwarki poprzez boksy reklamowe umieszczone w serwisach takich jak nasz reklamują stronę reklamodawcy generując dla niego wymaganą liczbę odwiedzin. Zatem w tym przypadku stajemy się pośrednikiem w wykonywaniu usługi reklamy. Zleceniodawca płaci wyszukiwarce, a wyszukiwarka płaci nam. Różnica polega na tym, że wyszukiwarka(firma) za każde odwiedzenie strony reklamodawcy dostaje kilkanaście groszy, my jako wykonawcy za skierowanie poprzez reklamę osoby na stronę reklamodawcy otrzymujemy od wyszukiwarki kilka groszy.
Aby zarabiać poprzez umieszczanie boksów reklamowych nasze strony muszą być bardzo popularne. Wynika to z faktu, iż tylko znikomy procent osób odwiedzających nasz serwis kliknie w reklamę, a za każde kliknięcie otrzymujemy kilka groszy. Dlatego też aby uzyskiwać przyzwoite dochody naszą stronę musi odwiedzać miesięcznie kilkaset tysięcy ludzi. Wypromowanie naszej strony do tak dużej oglądalności jest bardzo kosztowne i czasochłonne. Dlatego też ta forma reklamy jest przeznaczona dla bardzo popularnych portali z dużą liczbą odwiedzin.
Podsumowując programy partnerskie mogą być źródłem dochodów zarówno dla firm jak i osób prywatnych. Zasada działania programów partnerskich jest bardzo prosta. Podpisujemy z partnerem umowę, on zezwala na użycie jego materiałów, banerów i innych elementów reklamowych na naszych stronach. My reklamujemy towary partnera na swoich stronach. Każda osoba, która kliknie w reklamę naszego partnera na naszej stronie (lub jeśli to konieczne dokona zakupu towaru partnera) generuje dla nas zysk. Zazwyczaj nasz udział w zyskach jest określony procentowo. W zależności od formy współpracy możemy umieszczać reklamy naszych partnerów w naszych serwisach o innej tematyce niż towary partnera. Możemy jednak stworzyć strony, które będą tematyką związane tylko z rodzajami towarów naszego partnera. W obu jednak tych przypadkach naszym zadaniem jest skierowanie jak największej ilości klientów z naszych stron na strony naszych partnerów.